Aanrijtijden: the next year

‘Have a ball! , riep burgemeesterse haar man na. Het was oudjaarsavond 2012 en traditioneel en enthousiast stapte de Biltse burgemeester op de brede treeplank van de plaatselijke brandweerwagen. De geroemde oliebollen en appelflappen van zijn vrouw in een trommel onder zijn arm, om onderweg te verdelen onder de manschappen.

Verleden jaar was de gemeentelijke veiligheidscoördinator pas tegen het ochtendgloren thuisgekomen. Want zijn eigen vrijwillige spuitgasten waren aangevallen door relschoppers, die niet eens in het dorp hadden gewoond! Preventieve waarschuwingen in lokale media en vanaf het gemeentehuis lieten jaarwisseling 12/13 opnieuw soepel verlopen.  Die enkele autobrand in een weiland was snel ‘brand meester’.

Begin van 2013,  burgemeester maakt zich op voor zijn tweede termijn die belooft vol vuurwerk te zijn. Want De Bilt is jarig. Van maart tot november 2013 jubileumactiviteiten in alle zes kernen. Op het vlak van sport, welzijn, kunst, (muziek)cultuur, samenleving en geschiedenis laten 42.000 inwoners zich van hun feestelijke kant zien.

Daar komt bij dat bedrijventerrein Larenstein in hoog tempo volstroomt.  Expats vanuit India  het RIVM-terrein komen bekijken,  om mogelijkheden voor nieuwe biochemische ondernemingen uit te meten. In Centrum-wijk en De Bilt worden,  zo zijn de geluiden, vanaf februari/maart klaargestoomd voor fonkelnieuwe woon -en winkelexploitatie.

In de tussentijd werken de firma’s Prorail en Heijmans  gestaag aan een tweetal tunnels onderdoor het Bilthovense spoor.  Industrieweg Maartensdijk krijgt een revival en wordt voorzien van glasvezel. Al resulteert een ochtendje shoppen op een regenachtig Maertensplein iets verderop, nog steevast in een overstroomd riool en een paar natte voeten.

Even terug naar voorjaar 2012.  Burgemeester nodigt in opdracht van zijn raad,  opperbrandmeester Wink van Veiligheidsregio Utrecht uit om de gevolgen van de recente regionalisering van de provinciale brandweer te onderzoeken.  Want hoe is het eigenlijk gesteld met de arbeidstevredenheid van de lokale vrijwillige brandweerlieden. In De Bilt wordt geklaagd over afstandelijkheid en vervreemding, kwaliteitsvermindering en lange aanrijtijden.

‘In tegenstelling tot verbetering van kwaliteit én prijsefficiency lijkt het erop, dat de gemeentelijke brandweerkosten juist zullen stijgen zónder dat verbetering wordt aangetoond’, aldus de burgemeester in mei 2012. ‘Geen voordeel dus ten opzichte van de vroegere brandweersituatie. Daarom willen we een onderzoek en een verklaring van de VRU. Ook hebben we deze zaak voorgelegd aan de landelijke overheid. Zij heeft de regionalisering nationaal ingevoerd, dus moet ze weten hoe deze kwestie op lokaal niveau wordt ervaren.’

Het is januari 2013.  Vanuit de burelen van VRU-Utrecht is het bewijs van ‘te lange aanrijtijden’ inmiddels geleverd.  Want het onderzoeksrapport naar de gevolgen van regionalisering heeft het bureau van burgemeester Gerritsen nog altijd niet bereikt. Waarover praatten zij, in die brandweerwagen onder een sterretjesregen van rotjes, duizendklappers en wellicht een enkele  Big Boy?

Reageer

Your email is never shared. Verpluchte velden zijn gemarkeerd *

*
*