Kláár die klus

Geregeld prijs ik mij gelukkig dat ik een zoon heb in plaats van een dochter. Die happy dochtermoeders niks te na gesproken hoor, maar ik hoor soms verhalen van bevriende docenten met twaalf – dertienjarige brugmeisjes in de klas: navelshirtjes, weinig verhullende hotpants! Zitten in één klas met jongetjes die op datzelfde schoolplein achter autootjes aanrennen of op hun knieën bij knikkerputjes zitten. De meiden, niet zelden meer dan een hoofd groter, zien hun leeftijdgenoten bepaald niet staan. Stellen zich aan de rand van het schoolplein op, om niet door bal geraakt of skateboard overreden te worden. Bezien de ‘kinderlijk’ tafereeltjes uit de hoogte; bespreken Het Leven en bekijken inkomende email.

En juist die meiden máken het tegenwoordig. Van kleuterleeftijd tot student geven ze de jongens het nakijken. Zelf zou ik graag zien dat mijn zoon tot in de eindexamenklas achter een voetbal aan blijft rennen. En ondertussen de handen flink vuil leert maken, letterlijk dan. Want dat zit er binnen de schoolmuren van het Havo/VWO niét in. Al worden deze vervolgopleidingen op basisschool, door de politiek en de minister van OC&W overgewaardeerd als het hoogst haalbare: ‘kennismaatschappij weet je wel’.

Met als treurig resultaat CITO misstanden, gestresste en overvraagde jongenspubers. Wat volgt zijn overstromende hogescholen en universiteiten. Terwijl een groot deel van de groep studenten niet overlooptvan motivatie. En die zesjescultuur is ook al uit den boze. Tot slot is er de moordende concurrentie op de arbeidsmarkt, want studenten uit heel Europa worden hier toegelaten.

Het VMBO is al tien jaar sappelen. Daar belanden de jongens ‘die geen HAVO kunnen’.  Jongens dus die van meet af aan op achterstand liggen. Niet verbazend toch, als een jongen zich daartegen afzet? Hoezo ‘Voorbereidend’ Middelbaar Beroepsonderwijs. Waarom kan zo’n knul jongen niet gewoon aan de basis bij een vakman in de leer? Waarom is ‘doorstroming’ standaard geworden? In mijn tijd gingen jongens naar de LTS. Om met hun handen te werken. Was niks mis mee.

Vakmensen kunnen, zo bleek onlangs op een schoolreünie, heel gelukkige mensen geworden. Trouwens een loodgieter, tegelzetter, huisschilder of timmerman verdient veel meer dan een docent middelbaar onderwijs. Ikzelf heb tot mijn spijt nooit ‘een vak’ geleerd. Want welk meisje ging er nou naar de LTS?

Ik sla dus een spijker krom in de muur en moet voor iedere klus een kennis met twee rechterhanden of een vakman laten komen. En dat kost een paar centen. Dus als scholen, te beginnen bij de basisschool,  naast al dat ‘hoofdwerk’ de handen weer zouden laten wapperen. Letterlijk. Zodat echt vakwerk er weer bij hoort en maatschappelijk in aanzien kan stijgen. En een grote groep jongens gewoon in overtuiging datgene kan doen waarin ze uitblinken. Wat mijn eigen jongen betreft: kan die buiten schooltijd ergens leren klussen? Kroonsteentje vervangen, plankje ophangen. Kortom, de Black-and-Decker hanteren, in plaats van de Blackberry?

Reageer

Your email is never shared. Verpluchte velden zijn gemarkeerd *

*
*