Liever zwaan dan pelikaan

Op 24 april schreef ik een laatste blog.  Hij ging over spaarzame duurzaamheid in De Bilt. Door vakantie en persoonlijke omstandigheden heb ik zes weken weinig schrijfwerk verzet. Rust gehouden. Maar ja, aard van het beestje, toch weinig gemist:  satelliet op mijn hoofd.  Wat is er in de tussentijd allemaal voorbijgeflitst?

Twee dagen voor mijn blog op 22 april was er een olieboor ontploft in the Gulf.  Die Engelse aanduiding voor Mexicaanse Golf bezorgde mij een dejavuutje. Want als kleuter liet ik bijna het leven, toen onze Opel Kapitein (1965) onzacht in aanvaring raakte met zo’n oranje Gulf tankauto.  Beide voertuigen zie je anno 2010 nog maar zeer sporadisch op de Nederlandse wegen.Enfin, Gulf-concurrent British Petroleum raakte op 22 april jl.  in de problemen.

Vervolgens bleken we zonder problemen Koninginnedag door te komen, hoewel Nederland, inclusief de Majesteit zich op 4 mei wel weer een rotje waren geschrokken door de onwettige kreet van de ‘Damschreeuwer’.

Weer een week later raakte Nederland in vervoering door de vliegramp in Tripoli, de negenjarige Ruben en het onwelgevallige interview in ochtendblad De Telegraaf.  De landelijke verkiezingscampagne  2010 maakte de voormalige PvdA-burgemeester van Amsterdam tot PVV-schietschijf en de VVD tot grootste partij van het land.

In de tussentijd toont het gemeentebestuur van De Bilt aan nog weinig werk te maken van duurzaamheid. De Biltsche Courant moet deze week zelfs koppen dat het ‘ Schort aan Groen’.  En dat binnen drie maanden na raadsverkiezingen vol mooie bespaarbeloftes. Fractievoorzitter Schmalschläger van Groen Links heeft inmiddels aan haar stutten getrokken. Als wethouder van Heiloo ( what’s in a name) krijgt haar groene missie daar hopelijk meer succes.

Nederland is thans oranje gekleurd, blaast zich de longen uit de vuvuzela en staat op scherp voor de confrontatie met walvisvaarder Japan, terwijl Greenpeace de netten stuksnijdt van een tonijnvisser.

Terug naar de actuele actualiteit en het begin van dit verhaal. NOS-correspondent Eddo Bosch van Rosenthal twitterde zojuist dat de Britse ‘BlunderBaas’ (‘t zijn zijn woorden) van BP het olieveld heeft moeten ruimen. Dat werd tijd: die spuiter in de Mexicaanse Golf weet van geen ophouden en BP zelf van geen aanpakken. Al met al is het 18 juni geworden.  Dat zijn 57 dagen vanaf 22 april. Hoeveel vaten olie drijven er inmiddels over land en zee.  Wat doet zo’n vat vandaag de dag eigenlijk op de beurs?

Spaarzame duurzaamheid heette mijn vorige blog van 55 dagen geleden. Er is mondiaal een hoop gebeurd, maar wat de spaarzaamheid en de duurzaamheid in de wereld betreft had ik geen nieuwe versie hoeven schrijven.  Op dit moment kun je overigens maar beter zwaan zijn in De Bilt dan pelikaan in  Louisiana.

One Reactie