‘Vier het met ons mee’

Voor iedereen die het nog niet wist:  AlbertHeijn viert dit jaar het 125 jarig bestaan.  Oók in De Bilt, waar de herdenkingsblikken al het gehele jaar verkrijgbaar zijn. De plaatselijke winkelmanager was de gehele zaterdag onvindbaar voor zijn personeel;  organiseerde het feestvoetbaltoernooi  op de plaatselijke  Cruijffcourt.  Het feestelijke motto: ‘Vier het met ons mee’,  zal de gehele volgende week boven de Looydijk hangen.

Diezelfde Looydijk waarvan de bewoners gedurende de komende herfstmaanden weinig feestgewoel zullen ervaren. Want tijdens de grootschalige aanpak van de locale detailhandel zal de huidige Albert Heijn-vestiging grootschaliger worden opgetrokken. Met navenant transport-verkeer in heel vroege uren, als onvermijdelijk gevolg.

Het Albert Heijnconcern heeft door de jaren heen alle toenmalige Simon-de- Wit-‘s, De Gruyters, Sparren, Centra’s en wat dies meer was in kruideniersland, weggeconcurreerd of opgeslokt.  Is het woord supermarkt soms uitgevonden door Albert Heijn, zelf onderdeel van de internationale boodschappengigant Ahold(ing)?

Tien jaar geleden was tijdens de 115e verjaardag weinig te vieren. Een zekere Cees van der Hoeven, in goede tijden een gekénd CEO aan beide zijden der oceaan, beleefde een  zeperd van jewelste vanwege een internationaal boekhoudschandaal.  Betekende dat óók het failliet van de klassieke AH-koopzegels, tot die tijd immer gegarandeerd als reservepotje voor de huisvrouw?  In ieder geval wél voor de juist geïntroduceerde Albert Heijn-winkelaandelen: nooit teruggezien.

Voormalig Ikeabaas Anders Moberg moest de rommel opruimen en deed dat Zweeds kordaat. Maar zoals dat gaat met Chief Executive Officers, die willen na vier jaar wel eens ergens anders gaan bezemen. Dus Moberg ging en Dick Boer kwam thuis in Zaandam vanuit Ahold Europa. Internationale groei werd opnieuw het adagium: ‘nieuwe markten openbreken’.

Na vijf jaar Dick Boer, mag de holding zich nu verantwoorden tegenover de Nederlande Mededingingsautoriteit NMA. Aanleiding: overtreding van de mededingingswet. Want het is gelukkig nog niet zómaar toegestaan, dat een gigantgrootgrutter misbruik maakt van zijn economische machtspositie, waar hij nog uitsluitend de Jumbo (de naam!) naast zich duldt.

Dick Boer zag zichzelf verleden week geconfronteerd met boeren die er geen zin in hadden om de expansiedrift, of waren het tóch de jubileumkosten, uit eigen zak te betalen. Want de AH-leveranciers, boeren noemen hen de tussenhandel, rekent de gewraakte twee procent leveringskorting uiteraard door aan hún leveranciers: de boeren.

En dat slechts een paar wéken nadat diezelfde Albert Heijn tijdens de jaarlijkse Open Dagen had staan kokketteren met  ‘hun’ boeren en telers.  Mooi voorbeeld van zand in de ogen? Benieuwd of de NMA zich inderdaad over deze kwestie zal buigen. Of zijn Ahold Europa en Ahold Amerika haar een XXL-letje te groot?

Reageer

Your email is never shared. Verpluchte velden zijn gemarkeerd *

*
*